43 comments on “Produk disenarai hitam Kementerian Kesihatan

  1. Assalamualaikum
    Saya mohon dapatkan pengesahan mengenai produk TABITA yang dikeluarkan di Indonesia. saya juga pernah jumpa produk TABYTA di Malaysia. Cara bungkusan dan ejaan produk adalah berlainan. Jika dari Indonesia ejaannya TABITA tapi dikedai jamu Malaysia ejaannya TABYTA. Yang diharamkan dijual di Singapura produk tabita yang mana satu. Setahu saya tabita yang dikeluarkan di Indonesia menggunakan bahan-bahan semulajadi. Pemeriksaan lebih teliti dan terperinci harus dibuat sebelum mengeluarkan apa-apa kenyataan. Sekarang terlalu banyak spekulasi yang dibuat. Pengguna juga cepat melenting tanpa usul periksa.

    • Waalaikumussalam Anis..

      sory lambat reply sebab blog ada masalah dengan password. okey FYI, produk tabita memang ianya berasal dari Indonesia tetapi rakyat Indonesia sendiri tidak menggunakannya. ini disebabkan produk tabita sememangnya sinonim dengan chemical. FYI sebenarnya produk tabita ini dijual dalam harga timbang di mana produk tersebut merupakan produk yang murah tetapi bile sampai di Malaysia rakyat Malaysia packaging kan product tersebut dengan cantik dan meletakkan harga yang mahal.. produk tabita kalau di Indonesia ianya hanya jual di pasar malam. Untuk pengetahuan Anis juga produk tabita tidak diluluskan oleh kementerian. ini kerana terdapat hydroquinone. hydroquinone merupakan sejenis kimia untuk mencuci filem di mana baunya terlampau busuk. kebanyakan pengguna tidak tahu apa isi kandungannya dan kebanyakan pengguna hanya mendengar dan ikut cakap promoter sahaja🙂

    • salam dan selamat berkenalan,

      Pertama sekali saya memohon maaf atas kelewatan membalas mesej saudari disebabkan ada masalah dengan pasword.
      saya bagi tips untuk saudari kenali produk tersebut selamat atau pun tidak…
      sekiranya produk saudari :-
      1. mempunyai buih itu bermakna produk mempunyai campuran chemical. lagi byk buih lagi byk chemical di dalamnya.
      2. produk yang menjanjikan kecerahan dalam masa yang singkat dgn cara pengelupasan.
      3. sekiranya saudari melihat muka saudari makin lama makin menipis dan kemerahan itu bermakna produk awak sememangnya ada chemical.
      4. muka merah seperti udang kena bakar, perit dan terbakar.

      sekiranya saudari mempunyai ciri2 berikut itu bermakna produk tersebut tidak selamat untuk digunakan.FYI, produk yang terdapat di Malaysia dibuat dalam 1 kilang tetapi di brandkan nama lain2 dan packaging lain2..

    • maajun anggun bistari saya tak sure tu produk apa tapi kalau tabita tidak diluluskan oleh kementerian kesihatan disebabkan produk tabita mempunyai hydroquinone di dalamnya🙂

  2. Assalam nurul….saya jadi keliru ttg produk tabita, mmg satu masa tempohari ada berita ttg produk tabita mengandungi bhn chemical tp itu adalah produk tabita yg dikatakan tiruan. Dan ada kenyataan yg mengatakan produk tabita original selamat digunakan…minta pndgan.tk.

    • wasalam dear…1st Nurul nak tanya..Noor tau tak apa isi kandungan di dalam produk tabita tersebut? sekiranya Noor tau bole Nurul tahu dari mana Noor tahu isi kandungan tersebut dan pasti ka itu isi kandungannya? Nurul pernah terbaca satu artikel tentang produk tabita. produk tabita dari indon rite? Ok..persoalan Nurul sekarang kenapa rakyat indonesia sendiri tidak memakai produk tabita dan kenapa rakyat mesia sanggup berhabisan duit beratus2 sedangkan produk tabita hanya dijual timbang di pasar malam di indonesia? sebab rakyat indonesia sendiri tau apa isi kandungan produk tabita tersebut. iye saya tak nafikan yang produk tabita sekarang memang femes di mesia. kebanyakannya produk yang memberi kecerahan dlm masa beberapa minggu memang produk tu mengandungi kimia yang sangat tinggi..kebanykan produk memang ada campuran chemical sama ada produk itu kandungan kimianya tinggi or rendah.saya ada sorang kawan pengguna tegar produk tabita. disebabkan die terlalu taksub dengan kecantikan die telah memilih produk tabita walaupun ditegah oleh saya. mula2 pakai memang nampak gebu, licin, cantik, berseri, putih melepak. malah saya dimarahnya sebab menghalang die mnggunakan tabita. tapi kecantikan itu hanya sementara setelah mukanya makin lama makin nipis dan akhirnya muka die berdarah. bile die senyum, garisan senyum die mula luke macam jari terkena pisau. last2 die cari saya balik minta saya consult untuk muka die..memang die ckp die beli produk tabita yang ori tapi kenapa muka die seteruk itu?? so saya harap Noor bole faham apa yang saya tuliskan ini..sama ada produk tabita yang ori selamat ka tidak untuk digunakan🙂

  3. As salam Sis, skrg saya menggunakan produk muka jenama collagen, 1set ada 3 jenis iaitu sabun muka, krim mlm n krim siang(uv protect), dh 3 bulan guna muka mmg byk perubahan jd licin, putih kemerah-merahan, soalan saya adakah produk ni selamat digunakan memandangkan ianya murah dnkesan bole nmpak dlm masa 2 minggu sahaja..terima kasih

    • wsalam dear…izinkan saya panggil yatie ye seperti nama yang tertera tu..ok yati saya nak tanya..adakah yati selesa dengan produk dan perubahan ke atas muka yati??ok di sini saya nak share sedikit sebanyak dengan yati tentang produk peeling a.k.a produk pengelupasan.sebelum tu saya nak tanya yati tau tak macam mana ciri-ciri produk yang mengandungi chemical? dari apa yang saya baca saya boleh tau produk yang yati guna itu merupakan produk peeling (pengelupasan) sedikit sebanyak mengandungi chemical di dalamnya..memang kebanyakan produk yang murah effect nya kite boleh nampak dlam msa 2 mnggu sahaja sebab dlm msa 2 mnggu kulit muka kite sempat untuk membuat proses penyingkiran di muka kite..last stage muka yati akan jadi hitam terbakar disebabkan muka yati tidak mempunyai kulit untuk melindungi isi(dermis) yang selalu terkena pancaran sinaran UV..produk yang selamat digunakan hanya produk yang mengandungi 100% dari botanical..dan effectnya bukan dlm masa 2 mnggu..tapi akan makan msa dan bergntung pada kulit muka kita🙂

    • w’salam…produk natasya merupakan produk pengelupasan dan kebiasaannya produk pengelupasan mengandungi chemical. sekiranya produk tersebut tidak mengandungi chemical muka kite tidak akan menggelupas walaupun menggelupas secara halus.FYI..kebanyakan produk dari Mesia dibuat dalam 1 kilang tetapi di brand dan dipackaging lain2 mengikut nama keluaran dan syarikat..

  4. nk tanya produk Royal Expert Whitening Cream diluluskan ke tidak dan adakah ianya merbahaya utk pengguna ,kerana ia akan mencerahkan dlm masa yg singkat.produk ini katanya tidak mengelupaskan kulit.

    • Royal Expert WHITENING Cream? Nape saya CAPS LOCK perkataan WHITENING? WHITENING merupakan pemutihan..pemutihan melibatkan pengelupasan pada kulit wajah dan memberi kesan hanya dalam masa beberapa minggu sahaja. sekiranya pengelupasan tidak kelihatan tetapi muka kite berubah secara drastik menjadi putih itu bermakna muka kite memang menggelupas tetapi menggelupas secara nipis.kebanyakkan produk pengelupasan tidak diluluskan oleh KKM disebabkan kandungannya terdapat chemical..untuk lebih kepastian bole bawak sample dan rujuk kepada jabatan tersebut.

  5. Salam..mohon pengesahan kosmetik yang dikilangkan di Sabah. ada kosmetik yang memberikan hasil yang cepat seperti memutihkan kulit muka dan pudarkan jeragat.

  6. saya ada terbaca comment diatas, klu bahan kosmetik digoncang banyak buih bermakna banyak bahan kimia, saya guna kosmetik safi serientimun & pokok lidah buaya, saya guna penyegarnya, setelah saya baca saya pun terus goncang botol penyegar, saya lihat ada buih banyak ni bermakna banyak lah bahan kimianya. tkasih sekiranya dpt berkongsi dgn saya.

    • yup betul tu..sekiranya buih banyak di dlam produk yang kite guna itu bermakna ada chemical.dan 1 lagi tips nak tau ada chemical ka tak..penyegar kite berubah warna..sekiranya wana kuning dan bukan putih jernih itu menandakan ada campuran chemical..

  7. Assalamualiku nk tnya…sy ada mslh kulit jerawat yg agak teruk…xbrani nk pakai apa2 produk…ada yg boleh dicdgkan ka? Agak tkut nk cuba mana2 produk….

    • wasalam…bole saya tau sebelum ni awak pakai produk apa?kena pastikan sama ada jerawat tu jerawat biasa or penyakit sekiranya agak teruk..kalau agak teruk saya nasihatkan awak jumpa dgn doktor terlebih dahulu..

  8. Salam..awk ni mesti mary kay consultant kn..pki mary kay pon xjd pe jgk..mahal..tp xde kesan..mgkin betul mary kay xde chemical sgt..sbb cleanser die xde buih pon..

    • wsalam..yup saya beauty consultant mary kay yang diiktiraf..boleh saya tau apa yang awk pakai dan kesan yang macam mana yang awak inginkan??bukan mungkin tetapi memang betul sebetulnya produk mary kay tiada chemical di dalamnya..produk MK hanya diperbuat drpd tumbuh2an..buah2an dan buanga sahaja..memang betul cleanser MK tiada buih sebab botanical..

      p/s : nape awak tak rujuk pada beauty consultant awak sekiranya apa yang awak inginkan tak dapat? produk yang tiada chemical memang effect nya lambat dan 1 lagi bergantung pd kulit muka kite serta penggunaan produk sebelum ni..TK

    • sekiranya boleh, sebarang produk pengelupasan seharusnya dielakkan ini kerana mana2 produk mencerahkan kulit dalam masa yang singkat mengandungi chemical di dalamnya…

  9. Salam ada klinik dr kulit menyatakan hydrokinun boleh digunakan untuk tempoh masa tertentu dan dalam jumlah plg maksimum 0.5 % saje… betul ke… ia digunakan bg masalah pigmentasi dalam tempoh rawatan sahaja…. adakah ini selamat..

    • wasalam..bagi saya hydrokuinone tetap tak selamat digunakan walaupun dalam tempoh masa tertentu. ini disebabkan dalam tempoh tertentu jugalah kulit akan terhakis walaupun max 0.5%.ok secara logikalnya..kenapa orang putih tidak berusaha untuk menggunakan hydrokuinon di mukanya untuk merawat pigmentasi yang dialami oleh mereka sedangkan pigmentasi mereka lagi teruk dari rakyat Malaysia.FYI..pigmentasi hanya mampu dipudarkan sahaja walaupun anda menggunakan teknik laser di mana2 klinik.pigmentasi tidak boleh dihilangkan melainkan memudarkan. walaupun saya bukan doktor tapi saya tetap mengatakan hydrokuinon tidak selamat digunakan kerana ia akan membuang lapisan epidermis kite..

      p/s : hydrokuinone merupakan sejenis kimia pencuci filem yang berbau busuk. waktu belajar saya pernah menggunakan hydrokuinone untuk mencuci filem sebagai assignment saya..

  10. Assalam kak nurul, akk beauty consultant mary kay ye?sy nk try pakai MK sbb kulit makin teruk. Harap dapat bantu. Tq

      • Sy xpasti mungkin hampir 3bulan. Sy pakai sabun vitamin c. Muka sy ada tompok hitam di tepi bibir n timbul bintik2 tapi bkn jerawat. Yg bintik2 tue sblm sy pakai sabun vit c lagi.

Leave a Reply

